Toen ik afscheid nam van de werkgever waar ik bijna een decennium werkte, kreeg ik veelvuldig dezelfde vraag. “Wat ga je doen?” Soms direct gevolgd door nog een vraag. “Heb je een andere baan?” Telkens gaf ik hetzelfde antwoord. “Nee, geen andere baan. Ik ga eerst zes tot acht weken ‘niets doen’ en daarna starten als zelfstandig ondernemer. Hoe en wat precies, dat weet ik nog niet. Ik ga het onderzoeken en kijken wat er op m’n pad komt.” Inmiddels liggen de weken van niets doen ruimschoots achter me. De inschrijving bij de KVK als zelfstandig ondernemer is een feit en de eerste opdracht is binnen!
In een flow zijn
In ‘Dit wordt jouw jaar’ legt Ben Tiggelaar uit dat je het gelukkigst bent als je met plezier dingen doet waar je goed in bent en daarmee bijdraagt aan een betere wereld. (Tiggelaar, 2020) Als je je talenten en je sterke eigenschappen kunt gebruiken in werk- en privéactiviteiten kun je opgaan in de dingen die je doet. In de psychologie noemt men dat ook wel ‘flow’. Je hebt het vast wel eens ervaren. Dat je met een klus bezig bent, de tijd vergeet en er zomaar een middag voorbij vliegt. Ik heb dat met schrijven. Maar ook met ‘prutsen’ aan websites, analyseren van data in Google analytics of sociale media, het bedenken van de juiste (content)strategie, ideeën bedenken, het opzetten van enquêtes en analyseren van de resultaten, een workshop geven en koken. Kortom, het hoeft niet één ding te zijn waarvan je in een flow raakt. Maar ja, je kunt ook niet in in al die dingen goed zijn. Toch? Dat is als een pizzeria die ook döner en broodjes warm vlees verkoopt. Dat geloof je nét iets minder. En dus is het advies om één ding te kiezen. Alleen, ik kan en wil (nog) niet kiezen. Ik ben net als die pizzeria waarover ik vertelde. Eerst twijfel je even, maar als je eenmaal hebt geprobeerd ervaar je de kracht van de veelzijdigheid.
Communicatie & content
Mijn liefde voor het vak communicatie is onveranderd gebleven. Het boeit me nog steeds en ik ben er van overtuigd dat effectieve communicatie bijdraagt aan het realiseren van organisatiedoelstellingen. Daarom kun je mij nog steeds inschakelen voor communicatie en content. Dat doe ik het liefste voor organisaties die de wereld een stukje mooier, beter, inclusiever, duurzamer en liefdevoller maken. Persoonlijke, kleine verhalen maken samen het ‘grote’ verhaal van jouw merk of organisatie. Ik doe niets liever dan die verhalen vangen en vertellen. Daarom ondersteun ik organisaties met eigentijdse content voor online en offline communicatiemiddelen. Dus als jij je impact van je content wil vergroten en je organisatie herkenbaar en krachtig wil presenteren, neem dan contact met me op. Ook als je je online en sociale media activiteiten (deels) uit handen wil geven of een analyse wil van je huidige prestaties.
Taalpracht
Maar er is meer. De oplettende lezer heeft het misschien al gelezen in mijn vorige blog. Tijdens het niets doen, schreef ik mijn eerste gedicht. Ik hield er niet meer mee op. Er is niets wat me meer laat stralen dan het schrijven van columns, gedichten en poëzie. Het is voor mij een manier om mijn gedachten, hersenspinsels en observaties een plek te geven. Letterlijk. Uit het hoofd op papier. Schrijven heeft me geholpen de weg terug te vinden naar mezelf; naar wie ik werkelijk ben en wat ik het allerliefste doe. Het is mijn manier om vanuit rust en ontspanning iets te creëren waarvan ik hoop dat ook een ander gaat stralen. Mooie woorden die je per post kunt versturen aan iemand die je lief is; die je een hart onder de riem wilt steken of gewoon wilt laten weten wat hij of zij voor jou betekent. Of woorden die juist jezelf helpen bij de levensles die je mag leren. Een liefdevolle reminder zoals ik dat noem. Als je nieuwsgierig bent naar mijn gedichten en poëzie, volg dan Taalpracht op Instagram of Facebook. Het is er nu nog stil. Vanaf oktober (dat is bijna!) ben ik actief. Later volgt er ook een website en webshop, tenminste dat is de bedoeling.
Voor alles is een tijd
Als je op mijn website rondkijkt, dan zie je dat er nog wel wat werk te doen is. Ik heb (nog) geen logo, geen duidelijke huisstijl. Mijn website is nog niet getransformeerd van persoonlijk blog naar een meer zakelijke website. ‘Vroeger’ dacht ik dat je alles perfect af moest hebben, om te beginnen. Deze keer pak ik het anders aan!
Welke overtuiging heb jij los gelaten om verder te komen?